Neurofeedback in ADHD: Învățând creierul să găsească echilibrul

ADHD nu înseamnă doar agitație sau lipsă de atenție.
Înseamnă o luptă zilnică pentru concentrare, organizare și liniște interioară. Este un drum plin de provocări atât pentru copil, cât și pentru familia sa. Din fericire, neurofeedbackul aduce o speranță reală: posibilitatea de a antrena creierul să funcționeze eficient.
Ce este ADHD?
Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) este o tulburare de neurodezvoltare caracterizată prin:
- dificultăți de menținere a atenției,
- impulsivitate,
- nivel crescut de activitate fizică sau mentală.
ADHD nu este rezultatul lipsei de educație, al răsfățului sau al lipsei de voință ((asa cum multe persoane cred). Este un alt mod în care funcționează creierul. Copiii și adulții cu ADHD nu sunt problematici— ei au nevoie de sprijin adecvat, specializat pentru a-și dezvolta si valorifica întregul potențial.
Provocările zilnice ale persoanelor cu ADHD
- Gânduri care fug în toate direcțiile.
- Dificultăți în a finaliza sarcinile începute.
- Reacții impulsive, uneori fără timp de reflecție.
- Probleme de relaționare cu colegii, profesorii sau familia.
- Sentimente de frustrare, eșec și stimă de sine scăzută.
Ce este neurofeedbackul?
Neurofeedbackul este o metodă de antrenare a cerebrala, bazată pe monitorizarea și ajustarea undelor cerebrale în timp real.
În timpul unei ședințe, activitatea cerebrală este măsurată cu ajutorul unor electrozi plasați pe scalp. Creierul primește feedback imediat — vizual, auditiv si tactil — stimulandu-se reglarea activitatii cerebrale – mai echilibrat, mai focusat pe sarcina, mai calm. Astfel, învață, treptat, să mențină acest echilibru si nu are efecte secundare. Numarul de sedinte difera de la un individ la altul.
Este ca și cum am antrena un mușchi: prin exercițiu repetat, creierul devine mai stabil, mai concentrat și mai capabil să se autoregleze.
Cum ajută neurofeedbackul în ADHD?
Studiile clinice și experiența practică au demonstrat că neurofeedbackul poate duce la:
- îmbunătățirea atenției și a concentrării;
- reducerea impulsivității;
- scăderea agitatiei psihomotorii;
- somn mai odihnitor;
- îmbunătățirea controlului emoțional;
- creșterea performanțelor școlare și a stimei de sine.
De multe ori, părinții observă primele schimbări după câteva sedinte de terapie: copilul este mai atent la sarcini, mai calm și mai puțin copleșit de propriile emoții.
Poveste adevărată: Speranță pentru Matei
Matei, un băiat de 10 ani diagnosticat cu ADHD, ajunsese să creadă că nu e bun de nimic, ca orice ar face nu va reusi sa fie la nivelul celorlalti copii. La școală, primea mereu observații pentru neatenție și comportament impulsiv, copiii se amuzau pe seama lui si il provocau verbal sau comportamental. Parintii credeau ca atata poate si cerintele legate de activitatea scolara erau din ce in ce mai mici si il tratau ca pe un copil – problema. Din fericire, psihologul scolar, a realizat ca Matei este un copil cu potential cognitiv ridicat si le-a propus parintilor sa mearga cu el la medic. S-a efectuat o evaluare pluridisciplinara: consult neurologic si psihiatric, evaluare psihologica complexa, iar la varsta de 9,8 ani a fost diagnosticat cu ADHD. La indicatiile medicului neurolog a inceput terapia prin neurofeedback.
După trei luni de antrenamente regulate cu neurofeedback, Matei a început să își termine temele fără ajutor, să o asculte pe doamna invatatoare, fără să o întrerupă și să participe activ la ore, a invatat sa isi stapaneasca impulsurile si sa nu mai reactioneze atat de repede.. Ceea ce este și mai important: Matei a început să zâmbească mai des și să creadă în el.
Concluzie
ADHD-ul poate transforma viața unui individ, într-o cursă plină de obstacole. Dar cu intervențiile potrivite și cu metode moderne precum neurofeedbackul, acești copii pot descoperi în ei resurse nebănuite de atenție, calm și perseverență.
Nu este vorba despre a schimba cine sunt, ci despre a-i ajuta să devină cea mai bună versiune a lor.
Psih. Mariana Ursu-Balaci
TAGS: adhd, agitatie, anxietate, autoreglare, calm, copil problema, copil-parinte, creier, deficit de atentie, echilibru, hiperactiv, impulsiv, impulsivitate, Neurofeedback Focsani, neurofeedback Ursu Balaci Mariana, potential maxim, psihologfocsani, psiholoh, psihoterapie, psihoterapiefocsaniursu, reletionare colegi, Stres, terapie neurofeedback