Cauze care pot conduce la esecul la examene . Recomandari pentru parinti si nu numai

Categories
Neurofeedback Psihoterapie
ChatGPT Image May 8 2025 01 38 50 PM
Cauze care pot conduce la esecul la examene . Recomandari pentru parinti si nu numai 2

De ce clachează copiii/tinerii înainte de examene – și ce putem face ca să ii sprijinim

An de an, mii de copii/tinerii ajung în fața examenelor naționale, la bacalauret cu inima strânsă și cu gândul că nu vor reuși. Iar unii chiar nu reușesc. Nu pentru că nu au învățat suficient, nu pentru că nu ar fi capabili – ci pentru că, în momentele decisive, emoția le blochează accesul la tot ce știu. De ce se întâmplă asta? Ce putem face, noi – părinți, profesori, psihologi – pentru a le fi alături cu adevărat?

Sub presiunea performanței – copilul se poate pierde. Pentru un copil de 14 sau 18 ani, examenul poate părea o poartă uriașă, grea, dincolo de care nu știe ce-l așteaptă. Fără exercițiul unor confruntări importante, fără încredere în sine și sprijin real din partea adulților, mulți ajung să asocieze examenul nu cu o oportunitate, ci cu o amenințare.

Mulți părinți pornesc cu cele mai bune intenții – doresc un viitor bun pentru copilul lor. Însă, de teamă, frustrare sau neînțelegere, ajung să pună presiune cand ar trebui să ofere sprijin: Ai învățat destul? Dacă nu iei examenul sau iei o nota mica ce o să se întâmple cu tine? , Să nu te faci de rușine! Sa nu ne faci de rusine! Aceste mesaje, chiar dacă pornesc din grijă, ajung la copil ca niște prevestiri, judecati de valoare, care-i pot tulbura echilibrul și sabota încrederea.

Cum sa gestionati situatia – Recomandari pentru parinti:

1. Sprijinul calm și constant, nu panica de ultim moment.
Pregătirea pentru examene nu începe cu două luni înainte, ci din clasa I, iar pregătirea emoțională este la fel de importantă ca cea cognitivă. Un copil care simte că părintele îi este alături indiferent de rezultat , va avea curajul să meargă mai departe chiar și când e greu.

2. Recunoașterea efortului, nu doar a rezultatului.
Când îi spui copilului tău: „Am văzut cât ai muncit. Sunt mândru de tine pentru perseverență, nu doar pentru notă” , îi oferă un fundament real pentru încredere în sine. Aprecierea efortului cultiva gândirea de tip: Eu pot! Eu cresc! Eu sunt capabil! – esențială pentru orice provocare.

3. Încurajarea fără condiționare.
Recompensele scumpe sau promisiunile de genul dacă iei nota X, iti cumpăr Y schimbă complet obiectivul copilului: nu mai învață pentru el, ci pentru acel obiect. Și, uneori, teama de a pierde recompensa și este atât de mare, ca poate paralizeaz orice inițiativă. O încurajare sinceră, un cred în tine! ești pregătit. fă ce poți tu mai bine! valorează infinit mai mult, decat plasarea propriilor temeri pe umerii lui.

Emoțiile, nu sunt un inamic, ci un semn că e important

Este firesc ca în ziua examenului copilul să aibă emoții. Important este ca aceste emoții să fie gestionabile, nu copleșitoare. Respirația conștientă, exercițiile de relaxare, repetarea unor fraze de încurajare (cum ar fi: sunt pregătit, mă pot concentra, voi reuși ) pot face diferența între blocaj și claritate.

Un alt truc simplu: să înceapă cu ceea ce știe. În fața unei foi albe, cu întrebări aparent dificile, copilul poate intra în panică. Dacă începe cu partea pe care o stie mai bine, isi activeaza resursele, reuseste sa isi gestioneze emotiile.


Când emoțiile copleșesc – psihoterapia și neurofeedbackul, pot ajuta

Pentru unii copii/tineri, tensiunea emoțională dinaintea examenelor și atât de mare care apar semne de anxietate, insomnii, atacuri de panică sau blocaje. În aceste cazuri, este extrem de important să nu așteptăm să treacă de la sine, ci să le oferim sprijin specializat.

Psihoterapia cognitiv-comportamentală ajută pe adolescenți să înțeleagă gândurile care le generează frică, să le reformuleze într-un mod constructiv și să învețe strategii concrete pentru gestionarea stresului. În plus, oferă un spațiu sigur în care copilul poate vorbi deschis despre presiunea pe care o simte.

Terapia prin neurofeedback este o terapie modernă, non-invazivă, care regleaza activitatea cerebrala. Prin antrenarea undelor cerebrale, copilul constata ca se poate concentra mai usor, ca performanta sa si randamentul la teste creste, că s-a redus agitația interioară și isi controleaza mai usor reacțiile în fața provocărilor.

Neurofeedbackul este recomandat mai ales copiilor care se confruntă cu anxietate de performanță, dificultăți de atenție, de concentrare sau oboseală mentală crescută în perioadele de efort intens.


Unul dintre cele mai importante mesaje pe care îl putem transmite copiilor noștri este acesta:


Valoarea ta nu se măsoară printr-o notă, iar iubirea mea nu depinde de un rezultat! Sunt aici si cred în tine! Și voi fi lângă tine, oricum ar fi rezultatul!

Psih. Ursu-Balaci Mariana

📍Cabinet de Psihologie Ursu-Balaci Mariana – Focșani
📞 0751 228 118
🌐 www.neurofeedback-focsani.ro

Tags: #crestereaperformantei #calm #echilibru #anxietatedeperformanta #teamadeesec #succeslaexamen #neurofeedbackfocsaniursubalaci #psihoterapiefocsani #atentie #psihologie #examen #sprijinemocional #neurofeedback #Focșani #copiifărăfrică #reziliență

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *